Yo-ga thuis

Het is belangrijk als je thuis yoga doet, dat je in een rustige en comfortabele ruimte je mat uitrolt. Zonder teveel afleidingen en prikkels. Maak je zelf attent op de fysieke aandachtspunten als je vanuit huis je yogamat uitrolt. Het tijdstip van de dag is ook bepalend voor het gevoel wat je in je lijf meeneemt de dag of de nacht in.

Beoefen je yoga in de morgen dan geeft dit een verkwikkend en energiek gevoel, tegelijkertijd ben je je meer bewust en start je de dag mindful. Je laat je ook gedurende de verdere dag meestal niet gek maken door de dingen waarop je normaal gesproken wel direct aanslaat. 

Merk je dat je in de avond liever een aantal yogaoefeningen doet, dan sluit je de dag ontspannen af. De prikkels en hectiek die je gedurende de dag meeneemt in je lijf en geest kunnen door het doen van yoga het lichaam weer uit. Je merkt dat je lichaam even ontspant, herstelt en je daardoor de slaap beter kunt vatten.

Deze oefeningen zijn niet te ingewikkeld, maar geven je wel een frisse start van de dag. Doe ze voordat je ontbijt en zorg dat je daarna goed drinkt.

Zittende vooroverbuiging, zittend
Ga op de grond zitten met je benen gestrekt voor je. Je voeten maken een hoek van 90° met de grond, je armen zijn gestrekt en je handen liggen op je benen. Adem in en strek je armen boven je hoofd, de handpalmen naar elkaar toe. Adem uit, buig naar voren met gestrekte armen en breng je handen zo dicht mogelijk bij je tenen. Pak je enkels beet of haak met je vingers om je tenen. Buig naar voren en houd zoveel als mogelijk lengte in je onderrug. Adem in en kom weer recht met je armen boven je hoofd, tijdens de uitademing laat je armen zakken tot de beginhouding.

>> Krachtige beweging voor je ruggengraat, je benen en de spijsvertering. 

Neerkijkende hond 
Ga op handen en knieën zitten met je handen onder je schouders, je vingers wijzen naar voren en je knieën onder je heupen. Adem in en duw op een uitademing je billen zo ver mogelijk van de grond, je zitbotten wijzen schuin omhoog. Duw je hielen richting de grond, je voelt de rekking aan de achterkant van je benen. Houd je rug gestrekt en beweeg met je bovenlichaam tussen je armen door naar achteren. Terwijl je uitademt, kom je weer terug in je beginhouding.

>> Goede houding om je dag vitaal te beginnen.

Voor het slapen gaan, is het fijn om een oefening toe te voegen waarbij je de drukte uit je systeem haalt om zowel fysiek als mentaal weer in balans komen.

Ploeg
Ga op je rug liggen met je benen languit en je armen langs je lichaam. Druk je armen tegen de grond, handpalmen zijn naar beneden. Inademend breng je je benen gestrekt omhoog. Adem diep in je buik als je benen loodrecht op je heupen staan. Buig verder naar achter totdat je gestrekte benen achter je hoofd de grond raken met je tenen. Je armen liggen op de grond. Evt. kun je je vingers in elkaar strengelen, zodat je nog meer op je schouders kunt steunen. Adem rustig in en uit. Wanneer het genoeg is, kom je terug. Let er op dat je je rug wervel voor wervel afrolt, je hoofd rust hierbij op de grond. Adem nu een aantal keren diep in en uit.

>> Kalmeert je gedachten en brengt je weer in balans voor het slapen gaan.

Onderstaande ademoefening kun je zowel in de ochtend als in de avond toevoegen.

Buikademhaling
Ga in kleermakerszit zitten, leg je handen op je buik en adem naar je buik toe. Probeer de buik op een inademing licht te laten bollen (net alsof er een ballon in je buik wordt opgeblazen). Uitademen is loslaten en is belangrijker dan inademen, want dat doen we toch wel. Juist door langer uit te ademen laten we spanningen en afvalstoffen los. Probeer nu 3 tellen naar je buik toe in te ademen en 6 tellen uit te ademen. Als dit goed gaat, probeer dan iets langer in- en uit te ademen, dus 4 tellen in, om 8 tellen uit. Doe de oefening ongeveer 5 minuten.

Daarnaast is het rustgevend om in stilte te zitten en te mediteren. Dat kan op verschillende manieren door bijvoorbeeld je gedachtenstroom te observeren, je ademhaling te volgen of je bewust te worden van je lichaam. Het is fijn dat je ze via de link kunt beluisteren/bekijken, scheelt mij typen. 🙂 

Welk moment van de dag je ook kiest, zorg indien je thuis de yogamat uitrolt, dat jij jezelf dat moment gunt. Even de tijd nemen om aandacht te besteden aan jou ‘Zijn’. Jij bent namelijk net zo waardevol als iemand anders. #yogaisaandachtvoorjezelf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close