Blog: 21 voordelen van yoga

De voordelen van yoga zijn heel divers en je kunt ze zowel fysiek, mentaal als emotioneel ervaren. Yoga geeft mij al jaren zoveel kracht, inspiratie en positiviteit dat ik de voordelen ook graag voor jou opsom. Het zijn er maar liefst 21 geworden!

  • bewustwording van je lichaam en het gebruik ervan – je leert je lichaam (weer) te voelen, je ervaart je grenzen en je signaleert deze beter als je lichaam aangeeft dat je erover heen gaat.
  • positieve werking op je lichaamshouding – door steeds bewust de houdingsspieren in je lichaam te trainen, merk je dat je let op je houding bij het staan en zitten.
  • vergroot het herstellend vermogen van je lichaam – je geeft je lijf de tijd om te herstellen met name in de eindontspanning is het herstelvermogen groot.
  • naast inspanning, ook tijd maken voor ontspanning – het is belangrijk om niet alleen de spieren in kracht en souplesse te trainen, maar ze ook rust te geven en tijd te nemen voor ontspanning en herstel.
  • je lekkerder in je vel zit – door de ademhaling in combinatie met de houdingen en de aandacht voor je geest ervaar je een algeheel gevoel van welbehagen in het lichaam.
  • je ademhaling bewust leren gebruiken – de ademhaling speelt een grote rol tijdens het beoefenen van yoga. De ademkracht is sterk en zorgt ervoor dat je je vitaal voelt als je op de juiste manier de ademhaling toepast.
  • reduceren van pijnklachten – door heel specifiek bepaalde pijnklachten in het lichaam ruimte en aandacht te geven en hiervoor oefeningen te doen. Daarnaast wordt de aanmaak van serotonine, de natuurlijke pijnstiller in het lichaam, door yoga vergroot.
  • een betere omgang met stresssituaties – door de veerkracht die je opdoet in je lijf, stimuleer je ook de veerkracht in het hoofd, je denken. Je kunt beter relativeren en je hecht minder aan zaken die toch niet belangrijk zijn.
  • een gelukkiger gevoel – yoga helpt je om lekker in je vel te komen en minder stress te ervaren, dit zorgt voor een betere gezondheid en een gelukzalig gevoel.
  • soepeler in je bewegingen – door de rekkingen en strekkingen van het lichaam tijdens de yogahoudingen, maak je lengte in de spieren waardoor je vanzelf die souplesse gaat ervaren.
  • vermindering van angst en depressieve gevoelens – yoga verlaagt de hoeveelheid cortisol (hormoon gerelateerd aan stress) in het lichaam, wat een positief effect heeft op je mentale gezondheid.
  • beïnvloeding van je gedachtenkracht – door afstand te nemen van je eigen denkbeelden, standpunten en je er niet mee te identificeren, stel je jezelf open voor andere meningen en laat je je niet leiden door je eigen sterke gedachten die alsmaar in dezelfde cirkel rondgaan.
  • leven in het nu – met je volle aandacht in het moment zijn, bewust en oplettend zijn. En jezelf steeds opnieuw terugbrengen in dat moment, het nu. Zie het als een oefening.
  • focus en concentratie door je gedachten te richten op 1 punt. Door je volle aandacht op iets te richten, ontwikkel je je concentratievermogen.
  • positieve instelling en open houding – door in je kracht te gaan staan, je hart open te zetten en het denken minder aandacht te geven, ervaar je meer positiviteit en geef je je gevoelens ruimte.
  • integratie in je dagelijks leven – het bewustzijn is er niet alleen op de mat, die is er ook in het gewone leven. Je let op je houding, je wordt je bewust van je ademhaling en je negatieve gedachten, die je niet verder brengen. Je eetpatroon en je gezondheid in zijn algemeenheid worden belangrijker.
  • compassie met jezelf voelen – jezelf accepteren zoals je bent, je leert de ruimte in te nemen die er voor jou is. Zonder oordeel naar jezelf kijken.
  • minder last van slapeloosheid – over het algemeen ervaar je door een betere balans in koolzuur en zuurstof in het lichaam, dat je de slaap sneller vat en minder piekert.
  • versterking van je immuunsysteem door het toepassen van ademhalingsoefeningen, meditatie en yoga. Je helpt het lichaam om het stressniveau te verlagen hetgeen invloed heeft op je afweersysteem.
  • verbetering van je bloedscirculatie en daarnaast kan yoga helpen om je bloeddruk omlaag te brengen.
  • betere afvoer van afvalstoffen – doordat je de organen van binnen uit actief stimuleert met de houdingen en de ademhaling worden afvalstoffen beter afgevoerd en ga je ook makkelijker naar het toilet.

Eén van mijn leraren, Johan Noorloos, omschrijft yoga als volgt: Yoga gaat niet over wat je kunt, maar over hoe je omgaat met wat je tegenkomt.

Wil je zelf deze voordelen gaan ervaren, kom een proefles meedoen! Schrijf je vandaag nog in of neem contact met mij op als je nog twijfelt of het jou ook helpt.

Een gedachte over “Blog: 21 voordelen van yoga

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close