Leren loslaten

Loslaten of beter gezegd minder hechten. Als je dingen graag onder controle wilt houden, zou je eens moeten proberen het los te laten. Het werkt verrassend en bevrijdend. Een herkenbaar voorbeeld van loslaten is als je niet op een woord of naam komt in een gesprek, je blijft maar denken en ergert je aan het feit dat je er niet op kunt komen. Laat je het los, dan komt het direct bij je boven.

Onthechting
Het moment van loslaten start niet als een situatie is opgelost of nadat een proces is afgerond en er resultaat is. Ik heb geleerd dit eerder in gang te zetten. Door het überhaupt te signaleren dat ik aan een bepaalde situatie meer hecht, ben ik me bewuster geworden. Ik kan meer afstand nemen, zonder er helemaal in op te gaan en meegesleurd te worden. Door me minder te hechten aan dingen en het eerder los te laten, geniet ik meer, ben ik in het moment rustiger en kan ik er als een observator naar kijken.

Loslaten of vasthouden
De balans vinden als het gaat om loslaten en vasthouden is moeilijk. Als je vast wilt houden, heb je graag de controle en wil je je niet laten verrassen door het onbekende. Een verandering is vaak moeilijk, je zou liever willen dat het bij het oude blijft. Loslaten is daarentegen de onzekerheid opzoeken, het kan gevoelens van angst voor het onbekende naar boven halen. Ben je in staat om los te laten, dan omarm je eerst de situatie door het onder ogen te komen of de confrontatie aan te gaan en daarna is er ruimte voor iets nieuws.

Voorbarige conclusie
Het breinpaleis waarin je een vast denkpatroon hebt ontwikkeld heeft al vaak nagedacht over de situatie en wat je precies wilt loslaten. Het denken is zo krachtig en zorgt ervoor dat je controle houdt, je hecht aan de situatie, waardoor loslaten een ingewikkelde stap wordt. Gedachten zetten je vast, herhalen zich en ze trekken voorbarige conclusies. Het brein creëert verhalen op basis van negatieve emoties en patronen die zijn ingesleten uit het verleden. Denken is in feite vluchten en in standhouden. Het oude vast willen houden. Het tegenovergestelde van loslaten.

Tem je gedachten
Waar begin je? Merk op en word je bewust van de gedachten die er zijn. Leer wat gedachten met je doen. Door yoga en meditatie leer je afstand te nemen van je gedachten. Als visualisatie kun je je gedachten op een wolk plaatsen en nakijken hoe ver die gedachten van je weg kunnen drijven. Je leert je gedachten te temmen, waardoor je afhankelijkheid van hetgeen je los wilt laten minder groot wordt. En dat betekent: minder hechten en makkelijker loslaten.

Waarom zou je willen loslaten?

  • het geeft rust
  • je voelt je opgelucht en bevrijd
  • je ademhaling verdiept zich
  • creëert ruimte voor nieuwe dingen
  • zorgt voor een voldaan gevoel. Yes, I did it!
  • geeft je een positieve flow

Dus durf los te laten door de situatie te omarmen en gun jezelf die rust en vrijheid.

2 gedachten over “Leren loslaten

  1. Als ik ooit yogales geef in een rusthuis wordt dat de eerste mantra waar we mee gaan werken: “Laat het los”

    Like

  2. Het hele leven is loslaten tot aan de dood toe.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close