Blog: Monkey mind

De ‘monkey mind’ een geinige term als je het zo leest, toch is het vaak minder grappig. Maar wat is de monkey mind? De aap in je hoofd die de hele dag van tak naar tak springt is een metafoor voor de gedachten in je hoofd die alle kanten op schieten, het ene moment is de aap bezig een banaan te pellen, om vervolgens van de ene gedachtentak naar de andere gedachtentak te springen en tussendoor ook nog een zijtak mee te pakken. Je kent het wel net begonnen een e-mail te sturen, wordt er aangebeld, je ziet ondertussen iets wat je nog op had willen ruimen, daar ligt een rekening bij die je gaat bestuderen, wat je opeens weer herinnert aan de e-mail die je eerder wilde gaan versturen. Hectiek in je hoofd.

Herken je het een overvol en onrustig hoofd? 
Elke dag heb je tussen de 50.000 en 60.000 verschillende gedachten, zowel positieve als negatieve gedachten, die je meenemen in het verleden of de toekomst. De monkey mind kan zorgen voor onrust, stress en vermoeidheid. Als je bewust bent van de aap in je hoofd en je opmerkt dat je mind zo werkt, kun je de aap temmen. Alleen als je de aap onder controle hebt, dan verdwijnt de onrust in je hoofd.

Hoe tem je de aap?
De aap is er en kun je niet wegsturen, wel kun je hem zodra je opmerkt dat hij door de lianen gaat slingeren naar de aap kijken. Van een afstand observeer je hoe de aap van gedachten naar gedachten springt. En als je dit bewust van een afstand kunt bekijken, zul je opmerken dat jij niet je gedachten bent. Je hecht niet aan de gedachte, je maakt onderscheid tussen het opmerken van de gedachte en de inhoud van de gedachte.

Hoe pak je dit aan? 
Je geeft de aap een taak, waardoor hij afgeleid is van het slingeren naar diverse gedachten. Door bijvoorbeeld de aap als taak te geven dat hij de aandacht op de ademhaling richt, zul je merken dat de aap in je hoofd niet meer continue van de hak op de tak springt. Je brengt jezelf terug in het hier en nu. Doordat je de aap een opdracht geeft, is hij gefocust en wordt hij rustig.

Oefeningen
Deze truc met als afleiding de adem, kun je doen door een meditatieve ademhalingsoefening te doen of in een meditatie je aandacht te richten op je ademhaling of het observeren van je lichaam of gedachtenstroom. Al zul je misschien niet meteen de gedachten kunnen loslaten door niet op de gedachten in te gaan. Alleen al door de opkomende gedachte op te merken, word je je bewust en leer je vanzelf de aap te bedwingen.

Naast meditatie kunnen de volgende Hatha yogahoudingen je breinpaleis ook trainen om de apenstreken kwijt te raken.

Zittende twist
Ga rechtop zitten met beide benen gestrekt vooruit. Je trekt je rechterknie tegen de borst en zet je rechtervoet aan de buitenkant van je gestrekte linkerbeen op de grond. Op een inademing breng je je linkerarm gestrekt omhoog en je kruis hem voor langs je rechterbeen. Je plaats je rechterhand achter het zitvlak niet te ver van het lichaam af. Bij de volgende inademing strek je je wervelkolom op en terwijl je uitademt draai je je bovenlichaam nog verder naar rechts. Dit kun je nog een aantal keer herhalen aan dezelfde kant en dan herhaal je de oefening aan de andere zijde.

Staande vooroverbuiging
Vanuit de staande houding breng je op een inademing je armen omhoog en strek je je wervelkolom uit, als je uitademt kom je met een rechte rug naar voren, je kruin breng je in de richting van de mat. Je ontspant je hoofd en nek. Indien je merkt dat er teveel spanning staat op de achterzijde van de benen, buig dan licht je knieën. Eventueel kun je blokken onder je handen plaatsen. Met aangespannen bekkenbodemspieren kom je op een inademing weer rechtop staan.

Boomhouding
Ga met je voeten op heupbreedte staan. Breng je gewicht op je rechterbeen en trek je linkerknie omhoog. Pak je linkerenkel vast en plaats je linkervoetzool tegen de binnenzijde van je rechterbovenbeen of onder de knie. Kijk naar een punt voor je dit helpt je om in balans te blijven. Zet je handen tegen elkaar voor je borst, als je stabiel staat, strek je de armen omhoog. Ontspan je nek en schouders. Adem door terwijl je in de houding blijft staan. Kom uit de houding door je armen tijdens een inademing iets verder omhoog te strekken en vervolgens bij een uitademing je armen zijwaarts naar beneden te brengen. Zet je voet weer op de grond. Herhaal de oefening met je andere been.

Het afstand nemen van de aap heeft mij een rustiger hoofd gegeven, ik ben benieuwd hoe jij dit ervaart? Ik oefen nog elke dag trouwens, oefen je met me mee?

Een gedachte over “Blog: Monkey mind

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close