Bewust op adem komen.

Bij je ademhaling sta je over het algemeen weinig stil, het gaat vanzelf. Bij je geboorte krijg je je eerste adem en als je later dood gaat, blaas je je laatste adem uit. Toch is het belangrijk om in de tussenliggende periode, tijdens je leven, ook bewust je adem te gebruiken.

Ik kwam er in mijn late tienerjaren achter dat mijn adem zo af en toe stokte. Dat ik soms mijn adem inhield zonder het zelf te merken en dat ik dan weer wat dieper moest zuchten, inademen of zelfs kuchen om het gewone ritme van mijn adem weer op te kunnen pakken. In meer of mindere mate vast herkenbaar. Zonder dat je het misschien weet, valt dit onder de noemer hyperventilatie. Hyperventilatie betekent ‘te veel’ (hyper) ademen (ventilatie). Heel veel mensen hebben dit zonder dat ze dit weten.

We ademen zuurstof in en koolzuur uit. De ademhaling past zich aan bij wat je doet; je ademhaling is rustig als je slaapt en snel als je in actie bent. Als je hyperventileert, adem je téveel zuurstof in. Hoe gek het ook klinkt, dat kan echt. De hoeveelheid koolzuur in je bloed daalt en daar reageert je ademhaling weer op, waardoor je sneller in- en uitademt, het is alsof je rent, terwijl je stilzit op een stoel. Evenwicht creëren in de hoeveelheid zuurstof en koolzuur in je bloed zorgt ervoor dat je in balans bent.

Ben jij je bewust wat je met je adem doet, hoe jij je adem gebruikt en wat de adem voor je kan doen?

Als je bewust met je adem aan de slag gaat, denk je vast dat gaat gemakkelijk. Je doet het tenslotte de hele dag zonder erbij na te denken. Toch zul je merken dat het lastiger is dan je denkt. Als je je adem bewust kunt gebruiken in verschillende ademtechnieken geeft dit vrijheid en creëert het ruimte.

Binnen de yoga gebruiken we de adem bij iedere houding. Je maakt je lichaam groter, langer en sterker op een inademing en op een uitademing ontspan je en laat je los. Je lichaam beweegt vloeiender en je geest wordt kalmer. De adem helpt je bij het doen van de yogahoudingen.

Je hebt een aantal gebieden waar je kunt ademen, dit zijn o.a. in de borst en buik. De borstademhaling is een oppervlakkige ademhaling, je ademt kort in en je ademt snel weer uit. Meestal gebruik je deze hoge borstadem, als je gespannen of geconcentreerd bent en je veel gedachten hebt. De hoeveelheid zuurstof, die met deze ademhaling het lichaam in gaat, is lager.

Als je met je buik ademt, waarbij je je buik boller maakt, ervaar je dat je de inademing verder het lichaam in brengt. Op een uitademing neem je de adem mee vanuit je buik omhoog, waardoor de ademhaling langer wordt. Vaak is dit de adem die je ervaart als je ontspannen bent. Je lichaam krijgt een oppepper, de cellen worden met meer zuurstof gevoed en op lange termijn blijf je gezonder. Bijkomend voordeel; je organen in je buik worden ook direct beamend.

Deze lage adem zorgt eveneens dat je bij je gevoel komt, je bent je bewuster en misschien wel het meest belangrijk je bent uit je hoofd, waardoor je gedachten even lijken te stoppen. Deze adem zorgt er daarnaast voor dat je makkelijker omgaat met lastige situaties.

Als nu mijn adem stokt, dan weet ik dat er iets niet klopt. Door op zo’n moment met aandacht mijn adem te gebruiken, kan ik in lastige situaties mezelf rustig maken. Waardoor ik minder stress ervaar en ik de controle over mezelf terug kan vinden. Daarbij heb ik geleerd om met behulp van mijn adem mijn gedachten te focussen.

Ben je erachter hoe jij je adem gebruikt? Het lijkt zo vanzelfsprekend, toch is dat het niet!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close